Nyheder om arbejdsmiljø

Viden, nyheder, cases og meget mere

Vision Zero i Odsherred: Et fælles løft for arbejdsmiljøet

Vision Zero i Odsherred: Et fælles løft for arbejdsmiljøet

Med Vision Zero som ramme og de 7 Gyldne Regler som kompas har fem udvalgte arbejdspladser i Odsherred Kommune taget hul på en ny måde at tænke arbejdsmiljø på. Resultatet er færre arbejdsulykker, stærkere samarbejde og en ledelse, der tager ansvar.

Må jeg også være med?

Må jeg også være med?

Eksklusion hører ikke kun til i skolegården, og det har store konsekvenser for arbejdsmiljøet, når vi føler os ekskluderet fra fællesskabet. Men skal alle altid have en invitation? Og hvordan skaber vi et inkluderende arbejdsmiljø?

Gentænk velfærden: Mod til forandring

Gentænk velfærden: Mod til forandring

Eksterne krav, politiske prioriteringer og subjektive forventninger kan skabe modstridende tiltag, der gør det svært at holde fokus på borgerens behov. Tues Isaksen stiller skarpt på, hvordan den offentlige leder gentænker velfærden i en tid præget af kompleksitet.

Når snapsen flyder, og grænserne rykker sig

Når snapsen flyder, og grænserne rykker sig

Julefrokosten er en begivenhed, der virkelig kan styrke det kollegiale fællesskab, men julefrokoster giver også anledning til bekymringer rundt om på de danske arbejdspladser. For hvad sker der, hvis man kommer til at krænke en kollega, fordi vores grænser er forskellige?

Når det fortrolige rum bliver en redningskrans

Når det fortrolige rum bliver en redningskrans

Som leder er man særligt fokuseret på medarbejdernes trivsel, men hvordan husker man sin egen trivsel, når ens afdeling står midt i et storvejr? Læs, hvordan lederen for kundeservice i AffaldPlus har gjort.

5 gode råd mod stress i december

5 gode råd mod stress i december

Mange har en ambition om at få ryddet skrivebordet, inden de går på juleferie. Det kan langt fra altid lade sig gøre, og ambitionen ender ofte med at bidrage til stress hele december måned. Få 5 gode råd til at undgå stress i julemåneden.

Hvad er en arbejdsmiljørepræsentant (AMR)?

Hvad er en arbejdsmiljørepræsentant (AMR)?

En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) spiller en central rolle i at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø på din arbejdsplads. Arbejdsmiljørepræsentanten fungerer som bindeled mellem ansatte og ledelse.

Komplet guide til valg af arbejdsmiljørepræsentant

Komplet guide til valg af arbejdsmiljørepræsentant

Hvordan foregår valget af en ny arbejdsmiljørepræsentant, og hvad er en arbejdsmiljøorganisation? Der er mange spørgsmål at tage stilling til, når din arbejdsplads skal vælge en arbejdsmiljørepræsentant. Få svar på de mest stillede spørgsmål.

Mental sundhed på ledelsesgangen påvirker hele organisationen

Mental sundhed på ledelsesgangen påvirker hele organisationen

På den lange bane er det ikke holdbart, hvis lederen tilsidesætter sig selv. Men hvordan sikrer du, at du som leder er i balance, så du kan håndtere både store og små udfordringer? Vi har spurgt erhvervspsykolog i Anja Dahl Pedersen, hvordan man sikrer mental sundhed.

Sådan bidrager du til et godt arbejdsmiljø

Sådan bidrager du til et godt arbejdsmiljø

Et godt arbejdsmiljø er afgørende for både trivsel og produktivitet på arbejdspladsen. Her kan du blive klogere på, hvordan du – uanset om du er medarbejder eller leder i organisationen – kan bidrage til et godt arbejdsmiljø.

Digitalisering på arbejdspladsen

Digitalisering på arbejdspladsen

Digitalisering på arbejdspladsen giver både muligheder og udfordringer for arbejdsmiljøprofessionelle. Ved at anvende Vision Zero og fokusere på proaktive forebyggelsesstrategier kan man sikre, at digitale forandringer ikke kun driver forretningssucces, men også beskytter og forbedrer trivslen.

Hvad er arbejdsmiljø?

Hvad er arbejdsmiljø?

Det er vigtigt, at både ledelse og medarbejdere har øje for de forhold, der kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø. Få overblik over de enkelte forhold, som påvirker arbejdsmiljøet på din arbejdsplads her.

Fra konfliktfyldt samarbejde til stærkt arbejdsfællesskab

Fra konfliktfyldt samarbejde til stærkt arbejdsfællesskab

Læs hvordan Mejlby Efterskole startede det nye skoleår med et stærkere arbejdsfællesskab og tag med på deres rejse mod et forbedret arbejdsmiljø og fællesskab gennem erhvervspsykologiske undersøgelser og målrettede workshops.

Psykologisk tryghed får det bedste frem i os

Psykologisk tryghed får det bedste frem i os

Psykologisk trygge teams arbejder bedre sammen, er mere motiverede og opnår større læring og udvikling. I artiklen får de to helt konkrete råd til, hvordan du skaber psykologisk tryghed i dit team, og du bliver klogere på, hvorfor flere fejl ikke altid er en dårlig ting.

Er nej tak til kage et nej tak til fællesskabet?

Er nej tak til kage et nej tak til fællesskabet?

Fødevarestyrelsen anbefaler nu et maksimalt indtag på 5 håndfulde slik og snacks om ugen. Men selvom anbefalingerne er klare, er de ikke altid lette at implementere i hverdagen, hvor fristelser kan forpurre både gruppedynamikker og fællesskab.

Hvad kan du bruge en supplerende uddannelse til?

Hvad kan du bruge en supplerende uddannelse til?

Med en supplerende uddannelse har du som arbejdsmiljørepræsentant mulighed for at sikre, at du holder din viden ved lige, og at du tilegner dig nye værktøjer, som din virksomhed kan bruge.

Struktur skaber kultur

Struktur skaber kultur

Mange arbejdspladser er ekstrovert-orienterede, men ethvert team har brug for både introverte og ekstroverte facetter. Det kræver, at vi genbesøger vores hverdagsstruktur på arbejdspladsen. Du får her fire tips til, hvordan I kan opdyrke de introverte facetter.

Mød MBTI-træner Rasmus Raabæk Olsen – INFJ

Mød MBTI-træner Rasmus Raabæk Olsen – INFJ

MBTI kan bruges på mange niveauer – både individuelt og i grupper. For MBTI-træner Rasmus Raabæk Olsen er det dog vigtigt at have et sundt og afbalanceret forhold til, hvad man kan bruge MBTI til.

Overblik: Ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde

Overblik: Ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde

Nye regler for APV, tydeliggørelse af AMO’s roller og vigtigheden af et solidt og bredt samarbejde i alle lag af arbejdsmiljøorganisationen. AT’s nye bekendtgørelse for systematisk arbejdsmiljøarbejde er trådt i kraft – få et overblik over de væsentligste ændringer.

Mød MBTI-træner Rikke Bæksted Nielsen – ESFJ

Mød MBTI-træner Rikke Bæksted Nielsen – ESFJ

I modsætning til, hvad mange tror, oplever jeg, at folk går fra en MBTI-session med en følelse af ikke at være blevet sat i bås eller proppet i en kasse – de har derimod fået nogle værktøjer til at anskue tingene på en overskuelig og positiv måde. Mød din MBTI-træner, Rikke Bæksted Nielsen.

Mød MBTI-træner Niels Stenz – ENFJ

Mød MBTI-træner Niels Stenz – ENFJ

Hvis vi kigger på min profil, ja, så er jeg jo en dedikeret facilitator. Jeg har en medført passion for at bringe folk tættere sammen, fordi jeg er utrolig harmonisøgende. Derfor prøver jeg virkelig også at gøre en MBTI-dag god for alle.

Human House modtager ISSA’s Vision Zero Award 2023

Human House modtager ISSA’s Vision Zero Award 2023

Human House modtager ISSA Vision Zero Award 2023, og Pernille Thau giver i en Q&A svar på, hvad der ligger til grund for anerkendelsen, og hun stiller skarpt på digitalisering, som var et fremtrædende tema på verdenskongressen i Sydney.

Kære leder, arbejdsmiljøet er (også) dit ansvar

Kære leder, arbejdsmiljøet er (også) dit ansvar

Som leder spiller du en vigtig rolle i at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for dine medarbejdere. Vores selvevalueringsværktøj gør dig klogere på dine ansvarsområder og opgaver inden for arbejdsmiljø.

Får du søvn nok?

Får du søvn nok?

De fleste voksne mennesker har brug for at sove et sted mellem 7 og 9 timer i døgnet. Men det er langt fra alle, der får den søvn, de har brug for, og det går ud over vores produktivitet, helbred og stressniveau.

Nye regler for arbejde med isocyanater

Nye regler for arbejde med isocyanater

Der er trådt nye regler i kraft for arbejde med isocyanater, der særligt er udbredt i skummaterialer, maling, lakker, lim og forseglingsmidler. Vi gør dig klogere på de nye bekendtgørelser her.

5 gode grunde til at skabe variation i dine arbejdsstillinger

5 gode grunde til at skabe variation i dine arbejdsstillinger

Mange af os er heldige at være udstyret med top-tunede hæve/sænkeborde på vores arbejdsplads, men vi glemmer ofte at gøre brug af netop hæve-funktionen. Det er en skam, for der er meget at vinde, når du bryder med den traditionelle siddende arbejdsstilling ved skrivebordet.

11 hyppigt stillede spørgsmål om sygefravær

11 hyppigt stillede spørgsmål om sygefravær

Hvis du oplever et højt sygefravær på din arbejdsplads, er du langt fra den eneste. Heldigvis kan du som arbejdsgiver gøre meget for at forebygge og sænke sygefraværet. Læs her hvordan!

5 pointer om typer, tilknytning og fastholdelse

5 pointer om typer, tilknytning og fastholdelse

Mange virksomheder bruger store ressourcer på at tiltrække og rekruttere medarbejdere, men ikke lige så mange bruger tilsvarende ressourcer, når ønskekandidaten er indtrådt som medarbejder i virksomheden. MBTI kan være et nyttigt værktøj i netop denne sammenhæng.

Sådan bruger du dig selv til at skabe psykologisk tryghed som leder

Sådan bruger du dig selv til at skabe psykologisk tryghed som leder

Det er menneskeligt at fejle, men det er de færreste af os, der synes, det er fedt at være en del af et fællesskab, hvor fejl bliver set ned på, og hvor frygten for at være ærlige hæmmer os i at sige, hvad vi mener. Lær, hvordan du som leder – med udgangspunkt i din egen persontype – kan skabe psykologisk tryghed i teamet.

Findes der kreative personlighedstyper?

Findes der kreative personlighedstyper?

Alle mennesker kan være kreative. Lær at bruge MBTI og få øjnene op for, hvordan du kan hjælpe dig selv og dine kolleger med at træde ind i de former for kreativitet, som dit team måske ikke bruger tid på.

Brug MBTI til at navigere i kompleksitet og uforudsigelighed

Brug MBTI til at navigere i kompleksitet og uforudsigelighed

I en verden præget af hurtige teknologiske fremskridt og konstant forandring står vi konstant over for nye udfordringer. MBTI kan hjælpe dig med at håndtere udfordringerne i en BANI-verden og styrke dine evne til at tilpasse dig, så du kommer til at trives.

Hvorfor er min stress ikke gået væk i sommerferien?

Hvorfor er min stress ikke gået væk i sommerferien?

Arbejdsopgaverne hobede sig op i foråret, og jo tættere du kom på juli måned, jo mere længtes du efter en lang og velfortjent sommerferie, som du håbede ville fjerne dine stress-symptomer. Men det gjorde den ikke, og da du startede på arbejde igen, var du tilbage, nøjagtig hvor du slap. Erhvervspsykolog Mette Mikkelsen forklarer, hvorfor stress ikke forsvinder i løbet af en sommerferie.

GSV vinder Arbejdsmiljøprisen i 2023

GSV vinder Arbejdsmiljøprisen i 2023

I 2019 satte GSV og Ole Ryssel Ramussen et mål. De ville vinde Arbejdsmiljøprisen. I år kunne de realisere drømmen, da de tilbage i maj vandt Arbejdsmiljøprisen for 2023. Her kan du blive klogere på, hvad GSV har gjort, hvad Human House har hjulpet med, og hvilken gevinst det har været for deres arbejdsmiljø.

Sådan søger du Velliv Foreningens pulje

Sådan søger du Velliv Foreningens pulje

Hos Velliv Foreningens pulje “Vores Arbejdsplads” kan små og mellemstore virksomheder søge støtte til projekter, der styrker trivslen og den mentale sundhed på arbejdspladsen. Læs mere og få svar på dine spørgsmål, hvis du gerne vil styrke den mentale trivsel på din arbejdsplads.

Hvad er PFAS, og hvor forekommer det i arbejdsmiljøet?

Hvad er PFAS, og hvor forekommer det i arbejdsmiljøet?

Evighedskemikaliet PFAS er ikke kun et miljøproblem, men også et arbejdsmiljøproblem, du som virksomhed skal forholde dig til. Vi giver dig en guide til, hvordan du som virksomhed skal forholde dig til PFAS.

Systematisk ulykkesforebyggelse: Hvad peger forskningen på?

Systematisk ulykkesforebyggelse: Hvad peger forskningen på?

“Når virksomhedens arbejdsmiljøindsats er en integreret og naturlig del af dagligdagen, og når ledere og medarbejdere tager ejerskab for den, så ser vi, at det har en effekt,” siger Johnny Dyreborg, seniorforsker ved NFA.

Hvordan påvirker stress din adfærd?

Hvordan påvirker stress din adfærd?

Din præference for ekstroversion og introversion har indflydelse på, hvordan du reagerer, når du er stresset. Ved at have øje for din egen adfærd kan du forebygge og undgå stress, inden det er for sent.

Kan typer og MBTI hjælpe os i konflikter?

Kan typer og MBTI hjælpe os i konflikter?

MBTI hjælper i konfliktfyldte situationer på arbejdspladsen. Undgå store konflikter på arbejdspladsen ved at tage afsæt i kerneopgaven, og brug din persontypeprofil til at skabe et fælles sprog.

Er arbejdspladsen ansvarlig for din sundhed?

Er arbejdspladsen ansvarlig for din sundhed?

Sundhedsmiljøer er det nye buzzword inden for ansvarlig ledelse. I bund og grund betyder det, at du som medarbejder skal gå sundere hjem fra arbejde, end da du mødte ind. Det kan lyde urealistisk i nogens ører, men ifølge sundhedseksperten er det langt fra utopisk.

MBTI udvikler e-sporten (og andre high performance teams)

MBTI udvikler e-sporten (og andre high performance teams)

Uenigheder er ikke lig med konflikter. Faktisk er uenigheder en altafgørende faktor for high performance teams, f.eks. inden for e-sportsverdenen. Her er det afgørende for opgaveløsningen, at alle aspekter og muligheder bliver vendt, at opgaveløsningen er det samlende fokus for holdet, og at man tør hejse et flag, hvis man er uenig, eller hvis man har begået en fejl.

Trin II: Når du for alvor vil noget med MBTI’en

Trin II: Når du for alvor vil noget med MBTI’en

Du har styr på Trin I og arbejder målrettet med MBTI. Men af og til føles det, som om der mangler et eller andet. Bare rolig; det er hverken dig eller MBTI’en, der fejler. Det betyder bare, at du er klar til Trin II. Klar til at fordybe dig og til at træde ind i det ekspert-fællesskab, der findes på næste niveau. Velkommen til. Sæt dig til rette, og gør dig klar til næste del af din rejse.

Fortæl om bæredygtighed uden risiko

Fortæl om bæredygtighed uden risiko

Hvis der er gang i den grønne omstilling i din virksomhed, så har du masser af gode historier, som kan styrke brandet. Men mange virksomheder er bange for at fortælle historierne og holder dem derfor for sig selv – måske kan du relatere?

Drop tanken om fastholdelse

Drop tanken om fastholdelse

Hvis din indsats for at holde på medarbejderne først træder i kraft, når medarbejderen allerede står med det ene ben ude af døren, er du for sent ude. Med MBTI som redskab kan du begynde at arbejde proaktivt på at skabe en positiv tilknytning til arbejdspladsen – og du skal begynde allerede fra dag 1.

En arbejdsmiljørådgivers guide til firmajulefrokosten

En arbejdsmiljørådgivers guide til firmajulefrokosten

Hvem står til ansvar, hvis jeg skvatter under en dans og brækker mit håndled? Hvad gør jeg, hvis jeg oplever upassende adfærd fra kolleger og hvad med corona? Få gode råd til firmajulefrokosten set fra et arbejdsmiljøperspektiv.

Ny barselslovgivning er et blidt, målrettet skub

Ny barselslovgivning er et blidt, målrettet skub

Den 2. august 2022 trådte en ny barselslovgivning i kraft, hvilket betyder, at 11 uger nu er øremærket til far. Det gav både positiv og negativ genklang i befolkningen, men ser vi helt nøgternt på det, kommer det formentlig til at understøtte en udvikling, der allerede er i gang – til gavn for både virksomheder og medarbejdere.

Psykologisk tryghed: Vi fejler, når vi lukker øjnene for fejl

Psykologisk tryghed: Vi fejler, når vi lukker øjnene for fejl

Psykologisk tryghed er troen på og forventningen til, at vi kan dele vores overvejelser frit uden at blive straffet eller ydmyget for at tale om vores tanker, idéer, spørgsmål, bekymringer og ikke mindst fejl. Bliv klogere på begrebet, der udgør et afgørende element i et velfungerende arbejdsfællesskab.

Derfor faldt sygefraværet i Nordfyns Kommune i COVID-tiden – og derfor forblev det nede

Derfor faldt sygefraværet i Nordfyns Kommune i COVID-tiden – og derfor forblev det nede

Det er bare ikke et særlig godt tidspunkt lige nu. Den sætning kunne Nordfyns Kommune nemt have brugt til at bakke ud af deres sygefraværsprojekt, der startede på nogenlunde samme tid, som anden bølge af COVID-19 ramte. Men det gjorde de ikke. I stedet endte de med et sygefravær, der ligger markant under kontrolgruppen – og som stadig falder.

Få øjnene op for FIRO

Få øjnene op for FIRO

Erhvervspsykolog Jakob Bjarnø Rasmussen slår et slag for FIRO, værktøjet, der gennem arbejdet med vores individuelle interpersonelle behov, kan optimere samarbejdet i teamet eller være et uvurderligt supplement til rekrutteringsprocessen eller til konflikthåndtering.

MBTI og typedynamik: Derfor bliver introverte ofte misforstået

MBTI og typedynamik: Derfor bliver introverte ofte misforstået

Med udgangspunkt i MBTI forklarer erhvervspsykolog og MBTI-træner Niels Stenz, hvordan dynamikken i vores type kan forklare, hvorfor mange introverte oplever at blive misforstået eller ikke helt forstået. Og i samme ombæring opfordrer han til, at vi tager fælles ansvar for at lade de introverte komme til orde.

Tag hånd om de bekymringer, som energikrisen skaber

Tag hånd om de bekymringer, som energikrisen skaber

Når vi befinder os midt i en krise, bliver vores oplevelse af forudsigelighed og kontrol taget fra os. Med energikrisen som en faktor i hverdagen, er det vigtigt, at du som leder har fokus på at sikre forudsigelighed og kontrol i jobbet for at holde bekymringerne i skak.

På med trøjen: Der findes en lys side af de 19 grader

På med trøjen: Der findes en lys side af de 19 grader

Lige nu skruer offentlige arbejdspladser ned fra komfortniveauet på cirka 22 grader til de famøse 19, og mange private følger trop. Hvor varmt der er, mens du arbejder, er lige nu ikke noget, som du har indflydelse på. Det er et vilkår. Hvordan påvirker det os? Hvad sker der i de bygninger, vi opholder os i, når temperaturen falder, og hvad kan du selv gøre for at holde varmen?

Hvem bestemmer, om du arbejder hjemme?

Hvem bestemmer, om du arbejder hjemme?

Det er en kold tid, som vi lever i. Det er på mange måder også en usikker tid. Står vi over for en ny hjemsendelse? Kommer temperaturen på kontoret længere ned end 19 grader? Og kan du kræve at få lov til at arbejde hjemmefra, hvis du virkelig, virkelig fryser? Indeklimaspecialisten hjælper med de lovgivningsmæssige forhold på din arbejdsplads under energikrisen.

Hold dig varm, når temperaturen falder på kontoret

Hold dig varm, når temperaturen falder på kontoret

Energikrisen tvinger os til at tænke i alternative løsninger. Regeringen har sænket temperaturen i offentlige bygninger, så hvordan holder du dig varm, når du er på arbejde? Ergonomi- og sundhedskonsulent Simone Hebsgaard Rasmussen deler sine bedste tips.

Nye bekendtgørelser om tekniske hjælpemidler

Nye bekendtgørelser om tekniske hjælpemidler

Den 1. juli 2022 trådte nye bekendtgørelser om hhv. anvendelse og indretning tekniske hjælpemidler i kraft. Bekendtgørelserne 428 og 429 er både længere og mere detaljerede end de tidligere bekendtgørelser, og det er nødvendigt for at kunne imødekomme nutidens krav.

Et sundt fokusskifte inden for generationsledelse

Et sundt fokusskifte inden for generationsledelse

Der er sket et skifte i forhold til den måde, vi taler om generationsledelse. Fokus er nu på at skabe en arbejdsplads med plads til generationsdiverse teams med et sundt samarbejde. Det er lederens fornemmeste opgave at støtte teamet på tværs af generationer.

Ergonomi bag rattet

Ergonomi bag rattet

Kroppen bliver påvirket af at sidde stille i en bil over en længere periode, og selv kortere ture som køreturen frem og tilbage fra arbejde påvirker din krop, men du kan mindske belastninger med enkle justeringer i bilen – få syv gode råd til ergonomi bag rattet.

ISO 45001-certificering vinder sikkerhedsterræn i Enemærke & Petersen

ISO 45001-certificering vinder sikkerhedsterræn i Enemærke & Petersen

Enemærke & Petersen er certificeret efter ISO 45001-standarden. Det kræver en højere grad af involvering af både ledelse og medarbejdere i arbejdsmiljøarbejdet. I følge Enemærke & Petersen er der en råd tråd mellem nye certificering, bæredygtighed og Vision Zero-tankegangen.

Kaffe på arbejdspladsen: problem eller gevinst?

Kaffe på arbejdspladsen: problem eller gevinst?

Det er hyggeligt, det er opkvikkende, og det er alle steder på arbejdspladsen. Kaffe. Vi danskere drikker nemlig rigtig meget kaffe. Men er det et problem? Læs sundhedskonsulent Jeppe Bachs bud på kaffe på arbejdspladsen.

MBTI i dit team: Skab et fællesskab om forskelligheden

MBTI i dit team: Skab et fællesskab om forskelligheden

Uagtet om der er tale om et helt nyt team med medlemmer, eller om der er tale om en gruppe mennesker, der har arbejdet sammen i lang tid, er MBTI et relevant værktøj til at højne effektivitet og trivsel i dit team.

Må du sende emojis i arbejdsmails?

Må du sende emojis i arbejdsmails?

Emojis vækker mange følelser. Nogle mener, at emojis ikke hører hjemme i arbejdsmails, mens andre ser emojis som en stor hjælp. Men er det uprofessionelt at bruge emojis i arbejdsmails?

Sundhedsmiljø: Vores arbejde skal gøre os sundere

Sundhedsmiljø: Vores arbejde skal gøre os sundere

Sundhedsmiljø handler om at skabe en hverdag, hvor vi er sundere, når vi går hjem fra arbejde, end da vi mødte ind. Det giver et positivt afkast på medarbejdernes personlige konti og smitter af på den indsats, medarbejderen lægger på arbejdet.

Plads til det hele menneske i Human House

Plads til det hele menneske i Human House

At arbejde sammen med dygtige og erfarne konsulenter fyldte Simone Hebsgaard Rasmussen med en vis portion ængstelse, da hun i august 2021 begyndte i sit nye arbejde. Men frygten blev hurtigt forvandlet til glæde.

7 gode råd til et sundt arbejdsliv efter corona

7 gode råd til et sundt arbejdsliv efter corona

Vi har spurgt tre eksperter – en ekspert i henholdsvis psykologi, indeklima samt sundhed og ernæring – om 7 gode råd til, hvordan du skaber en god arbejdsdag med rutiner, dialog, rengøring og fysisk aktivitet og generelt et sundt arbejdsliv i balance.

Få tilskud til arbejdsmiljøet

Få tilskud til arbejdsmiljøet

Arbejdstilsynets Arbejdsmiljøpulje er en tilskudsordning tiltænkt små virksomheder med færre end 50 ansatte til forebyggelse af fysisk og psykisk nedslidning. Læs mere om, hvordan din virksomhed kan drage nytte af puljen og få tilskud til et bedre arbejdsmiljø.

Aftaleforløb som alternativ til påbud

Aftaleforløb som alternativ til påbud

Siden september 2020 har det været muligt for virksomheder at indgå et såkaldt Aftaleforløb med Arbejdstilsynet. Tiltaget er et forsøg på at åbne Arbejdstilsynet mere op for dialog.

Vision Zero and The Great Reset

Vision Zero and The Great Reset

Eksperter og arbejdsmiljøchefer fra anerkendte, internationale virksomheder og organisationer sætter til stor international konference fokus på forebyggelse og sikring af bedre arbejdsmiljø.

Fysisk og mental træning på hjemmearbejdspladsen

Fysisk og mental træning på hjemmearbejdspladsen

Hjemmearbejde har for alvor gjort sit indtog på det danske arbejdsmarked, men for mange er det forbundet med ondt i kroppen og for lidt bevægelse. Derfor har Gentofte kommune sat mental og fysisk træning på hjemmearbejdspladsen i system.

Fra fire til én

Fra fire til én

Human House/ArbejdsmiljøCentret er live med en ny, fælles hjemmeside, der markerer overgangen fra fire virksomheder til en samlet virksomhed, som nu er Danmarks største arbejdsmiljørådgiver, under navnet Human House Ledelse & Arbejdsmiljø.

Hvad er fordelene ved online undervisning?

Hvad er fordelene ved online undervisning?

Online undervisning bør ikke ses som et nødvendigt onde – faktisk er fordelene mange. Det mener Norlys, der under corona tog en online Arbejdsmiljøuddannelse ved Human House. De mener, at fordelene er så mange, at de ikke føler et behov for fysisk tilstedeværelse.

Fra sikkerhedskultur til forebyggelseskultur

Fra sikkerhedskultur til forebyggelseskultur

Den traditionelle sikkerhedskultur skaber et alt for ensporet fokus på at forebygge ulykker, men i stedet skal man som leder og arbejdsplads se på forebyggelseskulturen og gå forrest i arbejdet mod færre ulykker.

Forebygger du krænkende adfærd på arbejdspladsen?

Forebygger du krænkende adfærd på arbejdspladsen?

Arbejdstilsynets lovgivning fra 2019 har tydeliggjort en nul-tolerence, når det gælder krænkende handlinger på arbejdspladsen. Samtidig understreger den vigtigheden af, at virksomheder i højere grad arbejder med forebyggelse.

Gode råd til lederen om krisehåndtering

Gode råd til lederen om krisehåndtering

Ledelse i krisetider er en turbulent og meget svær disciplin at navigere i og føles for mange som at løbe et maraton. Vi giver dig fem gode råd til, hvordan du som leder kan sikre din egen mentale sundhed.

Arbejdsfællesskaber: Potentialet i krisetid

Arbejdsfællesskaber: Potentialet i krisetid

I en krisetid kan vi lære af den adfærd, den har affødt. Det er vigtigt, at vi fastholder og udvikler den læring fra de positive ændringer, som krisen har skabt – det skal vi gøre bl.a. for at styrke arbejdsfællesskabet.

Sikkerhedskultur i top – ulykker i bund

Sikkerhedskultur i top – ulykker i bund

Hos jern- og metalvirksomheden JKF Industri havde de brug for at blive kalibreret på tværs af organisationen for at skabe en fælles sikkerhedskultur og gejst for sikkerhedsarbejdet. Med rådgivning er det lykkes at nedbringe ulykkesrelaterede sygefravær med 90 procent. Der er skabt en kultur, hvor de påpeger farlige situationer.

Ledertræning som stressforebyggelse i Novozymes

Ledertræning som stressforebyggelse i Novozymes

Hos Novozymes har de kørt et ledertræningsforløb, der skal ruste biotek-virksomhedens ledere til at forebygge stress hos medarbejderne og hos dem selv. Målet er at geare organisationen og give lederne bedre muligheder for at forebygge stress i deres afdeling.

Lemvigh-Müller tæller ned til 0 ulykker

Lemvigh-Müller tæller ned til 0 ulykker

I 2019 kunne Lemvigh-Müller glæde sig over at modtage årets arbejdsmiljøpris. Det gjorde de, fordi de – i samarbejde med Human House – fik nedbragt deres ulykkesfravær med hele 67 procent. Formålet med projektet var en langsigtet tilgang til forebyggelse.

Experimentarium skaber trygge rammer for både publikum og personale

Experimentarium skaber trygge rammer for både publikum og personale

Experimentarium har været udfordret af at skabe trygge rammer, mens coronaen puster os alle i nakken. Derfor har de valgt at få rådgivning fra Human House, der har været med til at både personale og publikum får en både god og sikker oplevelse, når de besøger stedet.

Kompetencepåbud erstatter rådgiverpåbuddet

Kompetencepåbud erstatter rådgiverpåbuddet

Nye aftale medfører, at kompetencepåbuddet erstatter rådgiverpåbuddet og giver store bøder og gebyrer ved overtrædelser. Med kompetencepåbuddet er det ikke længere et krav at inddrage en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Når velfunderet faglighed går online: Sundhedssamtaler hos Eltwin

Når velfunderet faglighed går online: Sundhedssamtaler hos Eltwin

COVID-19 har dikteret nye rammer for, hvordan vi arbejdet. Hos Eltwin har de haft stor glæde af online og telefoniske sundhedssamtaler, som skaber motivation og opbakning til små skridt mod øget velvære og sundhed hos medarbejderne – også når arbejdet foregår hjemmefra

Gode råd til dig, der arbejder hjemmefra

Gode råd til dig, der arbejder hjemmefra

Når du arbejder hjemmefra, er det afgørende, at du både fysisk og mentalt skaber de bedste rammer for dig selv. Her får du en række råd til, hvordan du bedst holder dig sund mentalt og fysisk.

Virus spredes mindre i godt indeklima

Virus spredes mindre i godt indeklima

Viras evne til at overleve reduceres med 80 procent, når der er styr på luftfugtighed og temperatur. Sammenhængen mellem luftfugtighed og spredning af luftbåren virus har været genstand for undersøgelse i løbet af de seneste år. Det er oplagt at lave en justering af indeklimaet inden eller i forbindelse med, at medarbejderne vender tilbage til arbejdspladsen.

Enemærke & Petersen kommunikerer sig til et bedre arbejdsmiljø

Enemærke & Petersen kommunikerer sig til et bedre arbejdsmiljø

God kommunikation etablerer fælles mål og forståelse, som er vigtige elementer i et godt og sikkert arbejdsmiljø. Derfor har Enemærke & Petersen brugt deres årlige supplerende uddannelse på en intern dag, hvor netop kommunikationen omkring arbejdsmiljøet var på dagsordenen.

10 år som husrådgiver hos B. Nygaard Sørensen

10 år som husrådgiver hos B. Nygaard Sørensen

Det er en rigtig god investering at arbejde målrettet, langsigtet og proaktivt med sit arbejdsmiljø. Det gør de hos virksomheden B. Nygaard Sørensen, hvor Human Houses konsulent Vibeke Rasmussen har været tilknyttet deres arbejdsmiljøarbejde i mere end 10 år.

Ergonomisk rådgivning hos Tulip Food Company

Ergonomisk rådgivning hos Tulip Food Company

Slagteribranchen er hård, og der er derfor øget risiko for nedslidning blandt slagterimedarbejderne. Derfor har Tulip Food Company sat forkus på det fysiske arbejdsmiljø gennem et grundigt ergonomisk rådgivningsforløb fra Human Hosue.

Sundhedstjek der skaber værdi i arbejdsmiljøet

Sundhedstjek der skaber værdi i arbejdsmiljøet

Arbejdsmiljøorganisationen spiller en stor rolle i at sikre en sund og sikkert arbejdsmiljø med trivsel blandt medarbejderne. Derfor er det også vigtigt at sætte ind, når de begynder at blive trætte og trænge til ny energi og viden.

Revitalisering af Dyrups arbejdsmiljøorganisation

Revitalisering af Dyrups arbejdsmiljøorganisation

Når arbejdsmiljøorganisationen er blevet træt af at agere virksomhedens politimænd og savner ny viden, er det på tide at gribe ind. Derfor igangsatte Dyrup et projekt med Human House, hvor de besluttede at revitalisere deres arbejdsmiljøorganisation.