Kriseberedskab
Psykisk krisehjælp døgnet rundt
Med et kriseberedskab fra Human House sikrer du, at dine medarbejdere er i trygge hænder, hvis der opstår en ulykke eller et overfald, som kræver psykisk krisehjælp.
Selv med de bedste foranstaltninger og fokus på forebyggelse, kan der ske fysiske og psykiske ulykker på arbejdspladsen. Ulykken kan ramme dig personligt, men den kan også komme som en reaktion på, at du har været vidne til eller er kollega til én, der er kommet til skade. Når uheldet er ude, og du selv eller dine kolleger oplever en reaktion, står vi i Human House klar med et kriseberedskab af professionelle og uddannedde krisepsykologer.
Et kriseberedskab giver tryghed
Et kendetegn ved et godt arbejdsfællesskab er, at vi griber hinanden, når vi falder. Ved at gøre brug af et kriseberedskab sender du et tydeligt signal til alle medarbejdere om, at I tager vare på hinanden på jeres arbejdsplads.
Langt de fleste kan bearbejde selve oplevelsen af ulykken, men hvis de har oplevet sig svigtet af kolleger eller leder, bliver deres reaktion forværret, og det tager tid at genvinde tilliden og trygheden til sine kollegaer og ledelse.

Få psykisk krisehjælp til bearbejde traumatiske oplevelser
Der kan være mange årsager til, at en medarbejder eller en gruppe har brug for psykisk krisehjælp. Det er individuelt, hvad der skræmmer os, hvor bange eller kede af det vi bliver, samt hvordan vi viser det, når vi udsættes for en traumatisk oplevelse. Fælles for langt de fleste situationer er, at det ofte er uforudsete hændelser, der gør os bange eller kede af det. Mange oplever et kontroltab, og derfor er målet med vores kriseberedskab at hjælpe dig eller din medarbejder med at genvinde kontrollen og bearbejde hændelsen på den bedst mulige måde.
Første skridt i vores rådgivning er at lade den berørte medarbejder fortælle om episoden. Det er helt normalt at opleve bekymringer eller magtesløshed, og i samtalen fortæller vi, hvad man kan forvente af reaktioner og symptomer de næste døgn.
Sådan foregår vores kriseberedskab
Få hjælp døgnet rundt
Har din virksomhed en aftale med Human House, kan du rekvirere hjælp døgnet rundt på tlf. 70 10 90 80. Vi tilbyder både defusing (akut) og debriefing (dagene efter) for individuelle medarbejdere og grupper.
En psykolog kontakter dig
Efter din henvendelse bliver du eller de berørte medarbejdere hurtigst muligt kontaktet af en psykolog. Uden for vores faste åbningstider får rekvirenten mulighed for at blive stillet direkte videre til vores samarbejdspartner Dansk Krisekorps. Når du som rekvirent kontaktes af psykologen, hjælper vi dig med at vurdere behovet for krisehjælp og bistår gerne med rådgivning om, hvordan I bedst håndterer krisesituationen på arbejdspladsen.
Telefonisk samtale samme dag
Ofte fungerer det optimalt med et telefonisk opkald til den eller de berørte medarbejdere på selve dagen for krisehændelsen. De implicerede har typisk behov for kollegial førstehjælp og familiestøtte suppleret af psykologisk rådgivning om den oplevede hændelse og reaktion herpå. Hvis vi vurderer, at medarbejderen eller gruppen har brug for, at psykologen møder dem samme dag, aftaler vi dette.
Opfølgende samtaler
Den telefoniske rådgivning på dagen for hændelsen bliver ofte suppleret med bearbejdende psykologsamtaler i dagene efter hændelsen. Formålet med disse samtaler er at bearbejde kriseoplevelsen og medarbejderens reaktioner. Efter første samtale aftaler vi med dig som leder eller den pågældende rekvirent, hvor mange samtaler der er brug for.
Samtaler hos os eller hos jer
Vi afholder samtalerne på vores kontorer i Aarhus, Søborg, Holstebro, Odense eller Kolding, og samtalen har typisk en varighed af en til to timer. Hvis medarbejderen er meget påvirket af situationen, anbefaler vi, at medarbejderen får en anden til at køre sig til og fra samtalen. Alternativt kan samtalen afholdes i egnede lokaler på arbejdspladsen. Ved gruppesamtaler kommer vi som oftest til arbejdspladsen.