Super­­vision

Faglig, organisatorisk og forberedende sparring

Supervision er en metode til at skabe udvikling og læring med henblik på at øge kvaliteten af en opgaveløsning eller et samarbejde omkring opgaveløsningen. Supervision handler om at stoppe op og reflektere i et trygt rum, hvor der er fokus på udvikling og læring i forhold til måden, du arbejder på og sammen. Supervision handler således først og fremmest om at blive mere bevidst om måden, du og dine kolleger arbejder på – både som ledere og medarbejdere i arbejdsfællesskabet.

Skab dialog og gør plads til nye handlemuligheder

Der kan være mange grunde til, at du har behov for supervision i din organisation. Det kan fx være tvivl om, hvordan en arbejdsopgave løses optimalt, uenighed om opgaveløsningen eller høje følelsesmæssige krav i arbejdet med andre mennesker. Uanset årsagen kan vores erhvervspsykologer hjælpe dig og dine kolleger med at få øje på nye handlemuligheder.

Vi lytter til den enkeltes udlægning af det, der skaber problemer, stiller undersøgende spørgsmål og skaber mulighed for en styret dialog om det, der er vanskeligt, med henblik på nye handlemuligheder i arbejdsfællesskabet.

Vi hjælper med disse typer supervision

Individuel supervision

Gruppesupervision

Faglig supervision

Organisatorisk supervision

Forberedelse til supervision

Supervision med konsulent fra Human House

Udvikling kalder på faglig supervision

Faglig supervision har til formål at dele viden og erfaringer om en specifik faglig udfordring og håndteringen heraf for at højne kvaliteten af den faglige tilgang.

Et fagligt supervisionsforløb giver anledning til at reflektere over egen rolle og måde at gribe tingene an på med henblik på at ændre det, der ikke fungerer. Mange gange handler det i høj grad om at gøre sig fri af de følelsesmæssige belastninger, der følger med jobbet – især hvis dit arbejde har med mennesker at gøre.

Det giver ofte også god mening at vælge faglig supervision i forandrings- og udviklingsprocesser, hvor du og dit team gerne vil arbejde konstruktivt med samarbejde, gruppedynamikker og/eller arbejdsmetoder. Udgangspunktet behøver altså ikke være en problemstilling. Et udgangspunkt kan fx være at se på optimering af (leder)teamet.

Sådan hjælper vi med supervision

Inden selve supervisionen afklarer vi sammen med dig som leder og en repræsentant fra medarbejderne, om gruppen er parat til at indgå i supervision, og hvilket format der er bedst til den unikke gruppe eller individ. Vi ser også på, hvilken kontekst supervisionen foregår i, og hvordan du som leder bedst understøtter den læring, som supervisionen giver. Vi kommer gerne til jer, men du og dit team er også velkomne på vores kontorer, hvor vi har gode faciliteter til at understøtte supervisionen.

1. 

Et supervisionsforløb kan variere i antallet af supervisioner og varighed. Vi har gode erfaringer med at mødes kontinuerligt med få ugers mellemrum, men vi aftaler altid specifikt, hvad der giver bedst udbytte i forhold til supervisionstemaet i din organisation.

2.

Ved opstart af hver enkelt supervision forventningsafstemmer vi supervisionstemaet og målet med supervisionen, og vi laver en klar forventningsafstemning mellem supervisor og supervisanter i forhold til roller, form og fortrolighed.

3.

Efter supervisionen samler vi pointer op og aftaler, hvad der eventuelt skal arbejdes videre med, hvad der skal bringes videre, og hvem der påtager sig ansvaret for det.

Kontakt